Doorstart lukt best ondanks de nog steeds wisselvallige weersomstandigheden: derde in tijdritten van Bornerbroek en van Nijeveen.

Een week na Zwevegem reed Marion in het Belgische Kontich een koers over 85 km onder dreigende luchten. Het bleef droog, Marion reed zonder problemen de koers uit in het peloton en had toch een beetje geluk…… de koers was nog maar juist gedaan of de hemelsluizen gingen weer wijd open: een hoosbui! Lees verder

Voor Marion viel de maand juni in het water, letterlijk en figuurlijk.

Marion wilde er in een van haar laatste jaren nog iets van maken. Dat wordt steeds moeilijker. Na een te koude en te natte start van het seizoen, weersomstandigheden waarin Marion nog nooit goed heeft kunnen presteren, leek op het einde van de maand mei de kentering te komen: warm en droog weer. Meteen gingen de fietsprestaties omhoog, een kwestie van tijd en de betere uitslagen zouden weer wel komen. Helaas, ook in juni was het zeer triest gesteld met het weer: een veel te natte maand met voor Marion menige geplande koers die ze vanwege de regen moest laten schieten. Lees verder

Warmer weer, beter draaiende benen, betere resultaten: derde in tijdrit Maasdijk.

Zoals Marion al vele jaren weet….. als het weer koud en nat is, wil haar lijf niet presteren. Dat was vroeger al, nu is het nog niet anders. Dat wetende was het niet vreemd dat Marion niet goed presteerde. Je wijt dit aan het weer, maar begint toch te twijfelen of het oude lijf zich over begint te geven aan de kalenderleeftijd van 56 jaar. Gewoon besloten het normale trainingsprogramma af te blijven werken, geen noodsprongen gaan maken, het goede weer af te wachten en dit drie tot vier weken zijn werk te laten doen. Marion besloot dat wanneer ze niet meer gewenste niveau zou kunnen halen, ze een stapje terug zou doen. Lees verder

Artikel uit Helden, april 2012

Marion Bax

Uit liefde voor de sport

door Rijan van Leest In de jaren zeventig knechtte ze voor Keetie Hage, begin jaren tachtig nam ze afscheid van de wedstrijdsport en eind jaren negentig volgde haar comeback. Inmiddels is de 55-jarige Marion Bax uit Bavel de oudste Nederlandse wedstrijdrenster ooit. Ze blijft echter realistisch. “Ik houd er altijd rekening mee dat dit weleens mijn laatste seizoen kan zijn.”

Boven de bank in de woonkamer hangt een wissellijst waarin een blauw regenboogtricot en een bijbehorende gouden medaille prijken. Het lijken de enige aanwijzingen te zijn die verraden dat hier een meervoudig wereldkampioene woont. “Dat is mijn eerste kampioenstrui”, licht Marion toe. Het tricot is het bewijs van haar overwinning op de sprint tijdens het WK baan voor masters in het Britse Manchester in 2002.Toch is haar eerste mondiale titel niet de meest memorabele. Ze is het meest trots op haar overwinning bij het WK Tijdrijden voor masters in 2008. “Toen won ik met slechts drie seconden voorsprong op de nummer twee, een Amerikaanse.” Ook haar optreden tijdens de puntenkoers op het WK voor masters in 2003in Manchester is opmerkelijk. “Ik stond met een paar punten verschil aan de leiding en merkte dat drie Amerikaanse rensters een combine hadden gevormd. Daar moest ik dus een oplossing voor bedenken. Ik heb toen een Mexicaanse en een Duitse weglaten rijden, zodat de Amerikanen geen punten meer konden pakken”, verklaart Marion haar tactiek die niet direct door haar man begrepen werd. “Hans stond aan de kant en vroeg zich afwaar ik mee bezig was. Ook de coach van de Schotten, die mij weleens begeleidt, doorzag mijn plan in eerste instantie niet.” Uiteindelijk bleek haar list een gouden zet te zijn.

Inmiddels heeft ze tien wereldtitels verzameld en daar blijft het wellicht bij. Het komende WK voor masters wordt namelijk in Zuid-Afrika georganiseerd en Marion is niet van plan om daar haar gelden tijd aan te spenderen. “Jarenlang werd het WK voor masters in het Oostenrijkse Sankt Johann georganiseerd. Nu wil de UCI daarop eens geld voor hebben en bepaalt zij de locatie”, legt Marion de verandering enigszins verbolgen uit. De meeste veteranen zijn het niet eens met de werkwijze van de internationale wielerunie. Daarom is er een aparte masterbond opgericht die van plan is om de traditie in Sankt Johann voort te zetten met dubbele wereldkampioenen als gevolg. “De UCI is op dit moment met andere dingen bezig dan het belang van de masterrenner”, stelt Marion.

Haar Rotterdamse tongval verraadt dat ze oorspronkelijk geen Brabantse is. Ze groeide op in Tuindorp Vreewijk, een wijk in Rotterdam-Zuid, op nauwelijks een kilometer afstand van Ahoy. Haar anderhalf jaar jongere broer besmette Marion met het wielervirus. “Hij koerste bij wielervereniging Feijenoord en daardoor kwamen er veel renners uit Rotterdam-Zuid bij ons over de vloer.” Op zijn reservefiets reed ze op vijftienjarige leeftijd haar eerste koers bij de jeugd. “In Rotterdam had je een stuk of acht verenigingen die gezamenlijk een zondagochtendcompetitie organiseerden. Daar reden we dan met een groepje naar toe.”Haar allereerste wedstrijd kan ze zich niet goed meer herinneren.“Volgens mij ben ik er toen niet afgereden, maar ik had dan ook eerst een paar maanden met de jongens meegetraind voordat ik ging koersen.” Begin jaren zeventig was er nog geen sprake van de categorieën Nieuwelingmeisjes en Juniorvrouwen, waardoor Marion een jaar later op zestienjarige leeftijd al de overstap moest maken naar de damescategorie. “Ik kreeg toen een eigen fiets, maar ook dat was een tweedehandsje.” Lang hoefde ze echter niet te wachten op een gloednieuw exemplaar, want haar talent bleef niet onopgemerkt. Een jaar later mocht ze zich aansluiten bij het damesteam van Beck’s Bier. “Keetie Hage was onze kopvrouw. Dat was de Marianne Vos van die periode. Onze rol was om haar te ondersteunen, maar als je zelf in de positie zat om te winnen, mocht je daarvoor gaan.” Na enkele jaren stapte Marion over naar de ploeg van Hitachi waar Tineke Fopma en Mieke Havik de belangrijkste troeven vormden. Met enkele rensters van toen heeft ze nog contact. “Elk jaar ga ik een keer eten met Sandra de Neef, Ted Storm en Regina Troost.” Af en toe heeft ze een toevallige ontmoeting met oud-ploeggenotes of krijgt ze een e-mail van oude bekenden die zich via haar website hebben verbaasd over haar recente fietsprestaties.

Hoewel Marion tijdens haar eerste carrière tot de subtop van het Nederlandse dameswielrennen behoorde, moest ze lang wachten op haar eerste en enige zege. “Ik had een fulltime baan met onregelmatige diensten en studeerde daarbij. Soms had ik nachtdienst gehad, ging om acht uur ’s ochtends naar bed, sliep een paar uur en stond om één uur ’s middags weer aan de start. Dan reed ik nog in de prijzen ook”. Achteraf beseft ze dat het gekkenwerk was en dat ze die situatie slechts kon volhouden door een flinke portie talent. “Als ik een jaar de kans had gehad om puur voor mijn sport te leven, was ik wellicht echt tot de Nederlandse top gaan horen en had ik de nationale selectie gehaald. Helaas behoorde dat toen niet tot de mogelijkheden. Aan de andere kant heb ik nu een goede baan waar ik veel voldoening uithaal”, relativeert ze.

In 1982 werd ze als lid van wielervereniging Breda in De Heen districtskampioen van Zuid-Nederland. Een jaar eerder was ze reeds naar het Brabantse Bavel verhuisd, nadat ze met wielrenner Hans Goeijers was getrouwd. Het stel ontmoette elkaar op de wielerbaan in Rotterdam, waar Marion een trouwe deelneemster was van Ahoy op Zondag en Hans veel zesdaagsen reed. Ook nu is hij nog regelmatig op de fiets te vinden, hoewel het grootste deel van zijn vrije tijd wordt opgeslokt door de ambities van zijn vrouw. “Hij heeft het af en toe wel gezien”, geeft Marion toe. “Daarom ga ik tegenwoordig wat vaker alleen naar de wedstrijden, maar bij tijdritten gaat dat niet. Als ik op de rollen aan het inrijden ben, heb ik iemand nodig die voor mij de tijd in de gaten houdt. Ook voor de verzorging en het materiaal is het handig als Hans erbij is.” Om haar man wat te ontlasten, zou ze zich kunnen aansluiten bij een damesteam. Toch kiest ze daar bewust niet voor. “Het brengt veel verplichtingen met zich mee als je bij een ploeg rijdt. Ik wil graag mijn eigen programma en materiaal kiezen. Ik rijd nu op eersteklas materiaal en wil niet het risico lopen dat ik verplicht word omgebruik te maken van een fiets die kwalitatief minder is.” Ook qua begeleiding hebben de meeste teams haar weinig extra te bieden. “Ik weet zelf precies wat ik moet doen en laten om te kunnen presteren.” Het is een combinatie van bijna veertig jaar wielerervaring en begeleiding die onder andere echtgenoot Hans als fysiotherapeut haar kan bieden.

Ze is in de loop der jaren wel een ander soort renster geworden.“Vroeger waren criteriums rijden en tegen de wind in stampen mijn specialiteiten”, herinnert Marion zich. In haar tweede carrière heeft ze zich echter ontwikkeld tot een begenadigd tijdrijdster. “Misschien was ik dat vroeger ook al wel, maar toen reden we nauwelijks tijdritten.” Zelfs bij de internationale etappekoersen in onder andere Noorwegen, Duitsland en België waaraan ze deelnam, stond er geen race tegen de klok op het programma. Ook op de baan lag de focus in haar eerste wielerperiode meer op de achtervolging en de afvalkoers dan op de tijdritten. “Daar was ik goed in”, klinkt het zelfbewust. De piste heeft haar ook in haar tweede carrière veel triomfen opgeleverd, maar inmiddels heeft ze haar baanfiets aan de wilgen gehangen. Gebrek aan trainingsfaciliteiten in de regio is hiervan de belangrijkste oorzaak.“Ik moest naar Gent of Amsterdam om te trainen. Het kostte me dus al anderhalf uur om alleen al op de baan te komen. Dat kan ik niet meer opbrengen. Bovendien zijn de wereldkampioenschappen op de baan in Australië. Zoveel vakantiedagen heb ik niet. ”De wielersport kost haar een hoop tijd, hoewel ze al een paar jaar het aantal wedstrijddagen aan het afbouwen is. “Vier jaar geleden reed ik nog negentig koersen per jaar, nu nog zo’n vijftig.” Ze doet het bewust wat rustiger aan, zodat haar lichaam de tijd krijgt om te herstellen en in balans te blijven. Daarbij maakt ze dankbaar gebruik van moderne hulpmiddelen, zoals een trapfrequentie- en hartslagmeter. “Die gebruik ik met name in het voorjaar om niet boven bepaalde limieten te komen. Ik wil niet opgebrand zijn voordat het seizoen goed en wel begonnen is. ”Bovendien mengt ze zich de laatste jaren niet meer in de chaos van de massasprints. Zo wil ze voorkomen dat de gevolgen van een eventuele valpartij haar wederom maanden buitenspel zetten. In 1983 was een blessure aan haar zitbeenknobbel, veroorzaakt door andere zadels in de Shimano-ploeg, een van de redenen om haar eerste wielercarrière te beëindigen. “Ik was pas getrouwd, werkte volledig en raakte toen ook nog geblesseerd. Je weet wat je er voor moet doen en laten, je weet hoeveel tijd het kost. Met de wedstrijdsport moet je elke dag bezig zijn en op een gegeven moment heb je alles wel gezien. ”

Toch kon Marion de wielersport niet helemaal vaarwel zeggen. “Ik heb me aangesloten bij een tourclub, ben wat cyclosportieven gaan rijden, zoals Luik-Bastenaken-Luik, de Dolomieten Marathon en La Marmotte. Daarin werd ik steeds fanatieker, want ik wilde een goede klassering. Ik ging voor goud, terwijl ik eigenlijk geen klimmer ben. Toch eindigde ik door mijn doorzettingsvermogen bijna altijd bij de eerste drie vrouwen.” In september1998 haalde een van haar fietsmaten haar over om als 42-jarige haar comeback te maken in het damespeloton. Een telefoontje naar de KNWU maakte het mogelijk om dat seizoen nog acht wedstrijden te rijden. “In zes daarvan reed ik in de prijzen. Het ging eigenlijk heel erg goed, totdat ik een maand later tijdens de training door een auto omver werd gereden. ” De gevolgen van het ongeluk waren zeer ernstig: een knieschijf was gebroken, de ander was zelfs verbrijzeld en diverse kniebanden waren afgescheurd. Twee operaties en een revalidatieproces van een jaar, betekende dat Marion wielerseizoen 1999 aan zich voorbij zag gaan. Toch liet ze zich niet door deze tegenslag uit het veld slaan. Haar comeback was haar zo goed bevallen, dat ze in 2000de draad al snel weer oppikte. “Dat is wel een van mijn sterkste punten: doorzettingsvermogen. Ik zie veel topsporters die het niet meer kunnen opbrengen om van een blessure terug te komen. ”Marion meent dat de mentaliteit in de sportwereld is veranderd .Het vrouwenwielrennen vormt een perfecte weerspiegeling van de samenleving. “De maatschappij is meer individualistisch geworden en de sport dus ook. Vroeger was er meer respect in het peloton. Nu is de instelling: als ze je voorwiel eruit kunnen rijden, ben je hem al kwijt.” Ook krijgt ze regelmatig opmerkingen naar haar hoofd geslingerd die haar duidelijk moeten maken dat het niet de bedoeling is dat ze als “oma” de prijzen komt wegpikken. Ze laat zich daardoor niet ontmoedigen. “Ik reageer er niet open denk dan: jij hebt er meer last van dan ik. Bovendien komen dat soort opmerkingen nooit van de toprensters.” Ze houdt zich ook bewust afzijdig van de onderlinge vetes in het peloton. “Ik zit in een heel andere fase van mijn leven dan die meiden van twintig. Met een aantal heb ik wel contact. Een paar meiden uit het noorden van het land overnachten hier graag als ze in het zuiden een wedstrijd hebben. ” Marion betreurt het dat er in haar eigen regio nauwelijks meer rensters zijn. “Je ziet wel steeds meer vrouwen op een racefiets rondrijden, er zijn zelfs al tourclubs speciaal voor vrouwen. Toch maken er maar weinig de overstap naar de wedstrijdsport en dat begrijp ik eigenlijk wel, want het is nou eenmaal een erg zware sport. ” Vrouwen die het toch wagen om de overstap te maken, komen er vaak achter dat ze het niveau hebben onderschat. “Ze hebben niet alleen moeite met het hoge tempo, maar beheersen ook vaak hun fiets niet. Ze zijn dan een gevaar voor zichzelf en de groep.

”Hoewel Marion kan bouwen op jarenlange ervaring in de koers, is ze enigszins terughoudend geworden in het verstrekken van advies aan andere rensters. “Een paar jaar geleden werd ik door een aantal meiden benaderd met de vraag of ze met me mee mochten trainen. Dat vond ik prima, maar dan verwacht ik wel dat ze mijn advies opvolgen. In de winter zei ik dat ze op een klein verzet moesten rijden, keek ik om, zag ik dat ze toch op de grote plaat reden. Ze kregen het niet voor elkaar om de trapfrequentie naar de honderd op te voeren. ” Marion besefte al snel dat haar nieuwe trainingsgezellen de wedstrijdsport onderschatten. “Die meiden dachten dat ze met vier keer per week dertig kilometer trainen wedstrijden konden gaan rijden. ” Na een paar maanden was voor haar de lol er wel vanaf. “Ik kreeg er zelf meer last van dan dat een ander ermee opschoot. ” Ook na haar actieve carrière ziet ze voor zichzelf niet echt een rol in de begeleiding weggelegd. “Ik ben heus niet te beroerd om rensters advies te geven, maar ik denk dat er al genoeg deskundigen zijn bij sportverenigingen die graag mensen willen begeleiden. Ik ga daar niet bij in het vaarwater zitten.”

Marion is niet bang voor het zogenaamde zwarte gat na de beëindiging van haar wielerloopbaan. Ze haalt veel voldoening uit haar baan als intensive care verpleegkundige bij het Amphia Ziekenhuis in Breda. “Dat doe ik al vanaf 1979 met veel plezier, maar ook wat dat betreft is de tijd veranderd. Het werk is technischer en intensiever geworden.” Ook krijgt Marion steeds vaker te maken met ethische dilemma’s. “Bij sommige patiënten vraag ik me weleens af of we door moeten gaan met de behandeling. Iemand van 89 die nog aan zijn hart geopereerd wordt, complicaties krijgt, daardoor weer een operatie moet ondergaan. Je weet dat hij het niet gaat redden, maar toch wordt zijn leven nog gerekt. Hoe ver moeten we daar in gaan? ” Ze slikt even en vervolgt dan: “We zijn in onze Westerse cultuur de dood ontgroeid, maar het hoort er nou eenmaal bij. Ik vind kwaliteit van leven belangrijker dan kwantiteit. ” Daarom laat Marion zich niet zomaar van de wijs brengen door de meningen van anderen en vult ze haar leven, waarin de wielersport een prominente rol speelt, op haar manier in. Ze beseft dat er slechts één reden is waarom ze fietst: uit liefde voor de sport. Toch weet ze zeker dat dit een van de laatste koersjaren zal zijn. “Ik houd er altijd rekening mee dat dit weleens mijn laatste seizoen kan zijn. Elk jaar kijk ik weer opnieuw hoe ik de winter ben doorgekomen en of ik er nog zin in heb. Bovendien zijn er nog andere dingen in het leven.” Waar ze dan haar tijd aan gaat besteden? Het valt even stil. “Oh, maar ik blijf sowieso altijd fietsen!”

Interview met Marion door Rijan van Leest uit het boekje Helden, gepresenteerd in het Brabantse Wielercafé.

Marion Bax

Uit liefde voor de sport

Rijan van Leest

In de jaren zeventig knechtte ze voor Keetie Hage, begin jaren tachtig nam ze afscheid van de wedstrijdsport en eind jaren negentig volgde haar comeback. Inmiddels is de 55-jarige Marion Bax uit Bavel de oudste Nederlandse wedstrijdrenster ooit. Ze blijft echter realistisch. “Ik houd er altijd rekening mee dat dit weleens mijn laatste seizoen kan zijn.”  Lees verder

Derde in tijdrit Almere, vierde in tijdrit van Puttershoek.

Een week na de trainingsstage in Calpe reed Marion een koers in het Duitse Uedem. Dit ging prima. Ze volgde probleemloos in het peloton, maar liet de massasprint, licht heuvelaf, vanwege het risico lopen. Ze werd eenentwintigste. Een week later reed ze bij de mannen van de BWF een koers op het Bredase Moleneind. Ondanks de hoge snelheid geen probleem. Ze finishte als vierde bij de vrouwen, welke deze dag talrijk vertegenwoordigd waren. De voor een dag later geplande koers van Waddinxveen, door Marion altijd gereden als trainingskoers voor de benodigde snelheid, heeft ze afgeschreven vanwege de regen/gladheid. Lees verder

Beginnetje van het nieuwe seizoen is gemaakt, gevolgd door trainingstage in het Spaanse Calpe.

Afgelopen winter was een heel andere winter dan Marion normaliter doormaakt. Ditmaal niet op vakantie naar het zuiden geweest. Normaal gaat ze in november of december op vakantie. Het weer was in oktober en november in Nederland te goed en dan is het lekker om eens een week thuis niet te veel te hoeven doen. Daarom aanvankelijk lekker doorgetraind. Op 1 december viel partner en trainingsmaatje Hans erg hard op zijn heup, waardoor hij 4 weken op krukken moest lopen. Dit, in combinatie met de vele regen in december, betekende voor Marion een maandje rust met soms een uurtje op de fietsergometer. In januari zou haar trainingsmaatje weer mee de weg op kunnen waren het niet dat toen, na de regen, de koude periode met de sneeuw zijn intrede deed. Weer vaak op de fietsergometer en spinnen bij Black and White. Is een goed alternatief, maar dan moet de periode niet te lang duren. De sneeuw was tevens de reden dat de eerste twee trainingsritten op het Bredase Moleneind niet door konden gaan, trainingsritten die Marion hard nodig heeft om snelheid en koersritme op te doen. Lees verder

Het seizoen 2011 was een toppertje!

Het seizoen 2011 werd een topseizoen! Hoewel Marion had verwacht een stapje terug te moeten doen gezien haar leeftijd, was dit in het geheel niet nodig. De vooraf bepaalde doelstellingen werden ruimschoots gehaald. Meer dan dat zelfs. Marion probeerde al enkele jaren een tiende wereldtitel aan haar palmares toe te voegen. Door de komst van het UCI-WK naar Stavelot kreeg ze een extra kans daartoe. Dit jaar wist ze de kaap van de tien te ronden. Ze pakte eerst haar tiende wereldtitel (bij de WMCF) op het onderdeel tijdrijden te Sankt Johann in Tirol om vervolgens twee weken later haar elfde wereldtitel (bij de UCI) te pakken in het Belgische Stavelot. Dit ook in de tijdrit. Verdere resumé: net als vorig seizoen 40 wedstrijden gereden, waarvan 31 maal in de prijzen en 26 toptienklasseringen. Daarnaast werd ze weer tweede in het WK weg te Sankt Johann in Tirol, tweede op het NK tijdrijden te Texel en derde op het DK tijdrijden te Prinsenbeek. Ook reed Marion naar winst in de tijdritten van Almere, Bleiswijk en Noordeloos, evenals de koppeltijdritten van Nijeveen en Puttershoek, respectievelijk met Ad van Broekhoven en Johan Gommers. Ook de verschillende toptienklasseringen bij de elite-vrouwen maakte dat Marion met heel veel voldoening terug kan kijken op het afgelopen seizoen.

Stoppen of doorgaan? Marion steekt hierin geen energie meer. Ze probeert te overwinteren zoals ze dit al jaren (met succes) doet. Ze hoopt hierbij op niet te veel sneeuw, pakt in komend voorjaar een trainingsstage rond het Spaanse Calpe (Costa Blanca), rijdt de trainingskoersen bij de BWF op het Bredase Moleneind en start vervolgens in de gemakkelijkere wegkoersen voor vrouwen. Dan zal blijken of ze het benodigde niveau nog haalt. Normaliter zal dit geen probleem zijn. Geeft haar lichaam aan dat het niet meer lukt, dan is dat het signaal een en ander eens te overwegen.

Laten we maar uitgaan, onder normale omstandigheden, van een nieuw seizoen 2012.

Veertiende in Uden, vijfde in Keulen (D), achtste in Kempen (D) en eerste in de koppeltijdrit te Puttershoek met maatje Johan Gommers.

De zaterdag na Stavelot, stond Marion aan de start van het criterium voor elite-vrouwen te Uden. Het was een criterium over 80 kilometer, wat zou finishen in het donker gezien de late start om18.00 start. Een mooi rondje, veel premies, gelukkig droog weer tot het einde (Buienradar had het gelukkig bij het rechte eind ondanks diverse, andere slechte voorspellingen). De koers stond bol van de schermutselingen, verschillende rensters moesten de rol lossen, tenslotte reden twee rensters definitief weg, een renster tussen de kop en het peloton, met daarin Marion. Het peloton spurtte af in het donker en Marion mocht de veertiende prijs mee naar huis nemen.

Een week later, zondag 25-09, reed Marion in Duitsland en wel in hartje centrum van Keulen. Het was een criterium voor elite-vrouwen op een snel rondje onder prima nazomerse omstandigheden. Door de hoge snelheid werd menig renster gelost. Tenslotte moest het restant van het peloton, na de nodige schermutselingen, sprinten voor de overwinning. Marion wist zich goed te positioneren. De voorlaatste bocht stuurde ze onderdoor en kon zo als vijfde de laatste bocht inrijden om vervolgens de sprint vol aan te gaan op deze korte aankomst. Aldus wist ze de goede positie te behouden en werd dus netjes vijfde. Zie foto.

De week daarop, zondag 2-10, reed Marion wederom in Duitsland en wel in Kempen voor het bekende criterium Rund um den Burg. Een criterium over een rondje met slechts een bocht rond de oude burcht. In de burcht een oud gerestaureerd centrum met restaurantjes en terassen. Erg gezellig! Maar dat is voor na de koers! De elite-vrouwen reden samen met de junioren een koers over 46,5 km. De vrouwen moesten twee ronden eerder afsprinten. Je zou zeggen dat de junioren het op dit erg snelle rondje wel uit elkaar zouden rijden… nee dus. De vrouwen bleven volgen en dicteerden mede de koers. Een massasprint was onvermijdelijk. Marion kwam bij een wegversmalling juist voor de laatste bocht niet helemaal gunstig uit, maar wist dit deels te herstellen en toch nog als achtste te finishen. Het wedstrijdgemiddelde bedroeg 42,5 kmpu. Zie foto.

Vandaag was dan het seizoenslot in Puttershoek waar een mixed koppeltijdrit over 21 kilometer werd verreden. Marion reed voor het eerst met Johan Gommers uit Wernhout. Helaas had Johan een erg drukke werkweek achter de rug, waardoor hij niet zijn normale niveau kon halen. Marion wist dat dit er mogelijk in zat, maakte de keuze met Johan te rijden, beiden konden het goed vinden en het ging toch nog gewoon goed. Marion en Johan wisten de winst in de koppeltijdrit naar zich toe te trekken, maar zouden met een fitte Johan een nog beter gemiddelde gerealiseerd hebben, een gemiddelde dat mede door het natte wegdek en de harde wind enigszins gedrukt werd. Ze pakten de winst, konden terugkijken op een goede tijdrit en smeedden achteraf al plannen voor volgend jaar…… Het is alles bij elkaar een erg goed en sterk seizoeneinde geworden!! Zie fotos. Uitslagen:

Keulen:

1 Gina HAATZ 2 Kathrin HAMMES3 Jana SCHEMMER 4 Maren SOSTMANN 5 Marion BAX (NED)6 Tamara SIEBERT 7 Alexandra JANKE 8 Anika WERHEIT 9 Sabrina HUCKS 10 Yvonne KILIAN 11 Lena STEGGER 12 Sarah CRAMOYSAM (GBR)13 Nadine JöRRES 14 Britt JANSEN (NED) 15 Christiane STEFANIC

Kempen:

1. Melanie Hessling2. Simona Janke3. Jana Schlemmer4. Lena Stegger5. Lisa Carolin Happke6. Anna Bianca Schnitzmeier7. Sofie van Horik (NED)8. Marion Bax (NED)9. Tamara Siebert (DEN)10. Linda Ringlever (NED)11. Moniek Tenniglo (NED)12. Christina Koep13. Dorothee Janke14. Sarah Cramoysan (GBR)15. Maren Sostmann16. Alexandra Janke17. Hannah Scheffer18. Christiane Stefanic19. Birte Schumann

Uitslag Puttershoek: 1. Marion Bax / Johan Gommers, 23.13 inclusief bonificatie, 2. Anneke Lubeek / Thomas van Roon, 25.45, 3. Joukje Braam / Remco van der Wegen, 28.45, 4. Daphne van Asten / Remco Peters, 32.08, 5. Louise Cornelis / Henk Vermaas, 32.56, 6. Jizka Helder / Wim Lokers, 34.40, 7. Leontine Gouwman / Marco van Geffen, 35.09

Uitslag Uden: 1. Lotte van Hoek 2. Henriette Woering 3. Sandra van Veghel 4. Claudia Koster 5. Damphny van den Brand 6. Inge Klep 7. Sophie de Boer 8. Hester Wagenaar 9. Ymke Stegink 10. Sofie van Horik 11. Carleen Baas 12. Britt Jansen 13. Ingeborg Bremmers 14. Marion Bax 15. Santiari Kusuma 16. Esmee Janssen 17.  Milou Meeuse 18. Anneke Lubeek 19. Yukiyo Hori 20. Sarah Cramayson

Marion had weer de moraal om er tot het laatst voor te gaan. Net zoals zij elk jaar de moraal tot en met oktober weet te behouden. Bovendien hoe langer je doorkoerst, hoe korter de winter is. Met een goede conditie en veel moraal door recent gereden goede uitslagen wordt het overwinteren alleen maar gemakkelijker. Hopelijk gaat dat lukken!

Tiende officiele UCI-wereldtitel te Stavelot, ditmaal op het onderdeel tijdrijden. Daarna een deceptie tijdens de wegkoers.

Twee weken nadat Marion Bax uit Bavel in het Oostenrijkse Sankt Johann in Tirol de wereldtitel tijdrijden pakte bij de WMCF, wist ze vandaag in het Belgische Stavelot bij de UCI eveneens de wereldtitel tijdrijden te veroveren. Het was de door haar felbegeerde tiende officiële UCI-wereldtitel. De omstandigheden en het parcours waren niet bepaald een kolfje naar de hand van Bax: twee klimmetjes van 2,5 kilometer, de laatste anderhalve kilometer over slechte kasseien, koud en regenachtig weer. Weersomstandigheden die het in de afdalingen en op de kasseien zeer gevaarlijk maakten. Toch wist zij in de 19,8 kilometer lange tijdrit de Australische Jenny Sammons met 37 seconden en de Nederlandse Matti Valks met 48 seconden te kloppen. De felbegeerde tiende wereldtitel was binnen. Een heerlijk gevoel.

 

Zo goed als het gevoel was na de tijdrit, zo slecht was het na de wegkoers. De wegkoers werd immers een ander verhaal. Marion wist dat het lastig zou worden op een parcours wat voor haar als niet-klimmer eigenlijk ondoenlijk is. Met een koers over 107 kilometer met de Rosier, de Haute Levee, de Stockeu, tweemaal de Wanne, de Ancienne Barriere en de Brume Sud is dat voor velen wel erg veel van het goede. Maar toch maar geprobeerd, je weet nooit.

In Stavelot aangekomen bleek de koers gereduceerd te zijn tot 70 kilometer en een aantal klimmen minder. Maar het bleef een lastige klus.

Marion weet in de groep de voet van de tweede klim, de Brume Sud, te bereiken, die erg stijl is. Velen zijn dan al gelost. Marion rijdt in haar categorie in derde positie en is al bijna zeker van de bronzen medaille. Immers, er volgt een afdaling (specialiteit van Marion), een vlak stuk van 15 kilometer naar Grand Halleux en vervolgens de Wanne net voor de finish. Marion zou zo goed als zeker met de groep, met daarin twee van haar concurrentes, aan de voet van de Wanne gekomen zijn. Niet dat dit veel meer opgeleverd zou hebben dan brons, maar dat is voor haar op dit parcours het hoogst haalbare.

Zoals verwacht wordt ze op deze tweede klim, de Brume Sud, gelost. Ze rijdt daar evenwel al vier minuten voor de Amerikaanse Vanessa Cooney. Ze ziet de eersten uit haar categorie nog voor zich uit rijden (twee minuten op de klim).

Wat gebeurd er dan? De ambulance passeert haar samen met de politie en deze meldt haar “elimine”. Ze werd dus uit koers genomen door de politie. Voor de veiligheid is onzin, daar de mannen nog rondreden en de vrouwen over het hele parcours rondreden, waarvan de meesten achter haar. Mentaal geknakt, mede door de afgelopen drukke weken, rijdt ze dan maar direct van Trois Ponts naar Stavelot. Wat doen eerder gelosten en "uit koers gehaalden" (zij reden immers achter haar)? Zij, waaronder Vanessa Cooney, rijden, waarschijnlijk de weg niet kennende, naar Grand Halleux, doen de Wanne, rijden over de finish en worden gewoon in de uitslag opgenomen! Staat gewoon Vanessa Cooney met Marion’s bronzen medaille op het podium. Belachelijk! Schande! Een wereldkampioenschap onwaardig!

Een wrang afscheid van het internationale podium! Zie fotoboek.